Thursday, March 1, 2012

nasi oh nasi...

Salam,




ai bosan la aku x boleh tido la malam ni...huhu....ni yang nak tulis blog tapi x berapa nak ada idea...so i just pick up something yang ada dalam kepala aku la...nasi (hahaha)

Aku x boleh hidup tanpa nasi...kalau aku x makan nasi dalam sehari rasa macam something lost je...haha...macam mana la nak kurus...rasanya nasi yang buat perut buncit...itu la..adoi

tapi walau camne pon aku tgh try utk diet mkn nasi sikit je....nasi ni sangat sedap bila dimakan dengan ikan bakar dan budu atau sambal sahaja....haa....sebab kat situla nampaknya kesedapan nasi tanpa bergantung pada lauk-pauk lain....(orang kata...cakap je la malas masak..huhu)

aku suka makan nasi yang da suam2 + lauk panas..ha..sedap2

nasi dari beras putih dan beras perang. beras perang ni bagus untuk kesihatan..kalau masak nasi biasa dengan beras perang x sedap sangat. tapi kalau buat briyani atau nasi minyak baru sedap...

lagu satu beras perang ni..one of makanan high fibre...high fibre ni boleh kecilkan pinggang...hehe 

Ketahui tahap masak nasi anda :

Tahap 1 - guna sukat...kalau beras 3 cawan...air tambah 1 cawan...atau pun sukat dgn rice cooker yang ada kat tepi tu...

Tahap 2 - guna jari...cane nak describe ek..ala mostly tau la

Tahap 3 - guna mata je..haa..yang ni aku masak camni la...tengok je..da tau air cukup ke x,,,hahaha..konon hebat la...


p/s : mama cakap masak nasi ni menggambarkan hati kita..kalau kita jenis masak nasi keras, kerasla hati kita, lau lembut, lembut la...emmm...x tau la....(merepek je entry aku..haha)

wassalam

6 comments:

  1. hahaha..ko memang hantu nasi..;p
    sarah, btter ko try beras bukit..sedapp.. kat smnjg ada jual beras bukit ker erk?ke kat sabah jer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. beras bukit? x perasan pulak sbb aku x penah beli beras..lau ada kt semenanjung nnt aku try...nyam2..

      Delete
    2. lor..mgkin ko tak pnh mkn kot,.takpe2, lau aku beli beras bukit..aku pos bg ko..tp skit je dear..asal ko dpt rasa..ok?hehehe

      Delete
    3. yeke,,itu hadiah paling bermakna mie..hihi

      Delete