Saturday, March 3, 2012

Belajar Menjahit

Salam,





Aku dah lama nak belajar jahit. Aku admire betul tengok orang yang pandai menjahit ni. Sangat keperempuanan kan. Dengan ilmu Kemahiran Hidup dulu aku dah lupa dah jahit butang ke hape..Setakat ni dapat jahit kain or baju koyak je then modified2 sikit..Semalam mama cakap nak hantar aku kelas menjahit..menjahit apa2 la...pastu nak belikan mesin jahit..waa...sukanya....

mama, sarah nak yang ni bole..hahahaha


Kalau dapat belajar jahit....aku dapat bayangkan betapa jimatnya duit...

BAJU
kos jahit baju kurung kt KL ni RM40+......belum kebaya lagi atau baju yang aku design sendiri. kalau dapat jahit sendiri aku xde keluar kos sangat kot...kain pasang mak aku yang beli....just beli accessories  yang nak dipahatkan...bagusnya...

biasanya kain paling murah 4 meter RM30 + kos jahit RM50...RM80 dah. baik beli baju da siap.

boleh jahit baju yang aku design sendiri..setakat ni idea ada tapi nk jahit x reti....kan....farhana.....Nanti boleh jahit untuk family aku...pastu kalau kawin bole jahit baju baby...

boleh jahit CADAR, LANGSIR, SELIMUT, ALAS MEJA, BEG,...hopefully la aku master semua benda ni...tapi masalahnya...cukup ke masa nka buat semua tu....yela...nak berkerjaya lagi..kalau full time housewife lain la.

Cakap pasal full time housewife ni,,x ramai perempuan nak pilih begitu dah...banyak sebab....antaranya sebab dorang ada diploma, degree, master, phd sume.....mestilah nak kerja.da belajar pandai2 kan....walaupun husband diorang dah gaji besar.

yang kedua..walaupun x belajar pandai2 tapi dah husband dorang gaji sikit...nak buat camne kena kerja...kos sara hidup sekarang makin tinggi....semua nak kena bayar....bukan macam dulu kala....x pyh byr bil api, air elektrik...hanya pikir kos makan, pakai, pendidikan anak-anak je.

yang ketiga...sebab bosan...bosan dengan rutin harian yang sama setiap hari pastu x mengadap dunia luar sangat. At least diorang ni nak buat homemade bisnes la. tempahan cookies ke cupcakes ke.

yang keempat...because of passion...especially passion in teaching,...sukanya terhadap kerja mereka..x boleh lepaskan...kalau boleh sampai mati dorang memang nak kerja tu je. huhu....(mama aku pun ckp sampai dia dah tua nyanyuk pun akan ajar add math lagi...wooo).

Ada kawan2 aku memang tentang habis dan pandang rendah la housewife ni...haha...contohnya insan bernama Zuraini Idirs dengan Mickey Ayu...hahaha

Aku kadang2 adore gak housewife ni...they leave their careers and throw their dreams just because to focus taking care of their family...huhu...tapi kesian juga kalau dapat husband yang cheating on their wife while they trust them 100%...kejam betul.

aku boleh jadi housewife as long as kalau dapat husband steady and ada boleh buat bisnes sendiri (Nanti lau kena tinggal, at least ada duit..haha). I don't really put dreams on my path of career even if (I have one). My dream will only for my family and (other small things....hhaha)....what I mean is...I can sacrifice my dream and career if i have to......... At least their mom has to spend time with their kids rite.....

Emmm....asalnya cerita pasal jahit je...ni dah expand sangat dah ni....ok bye.


p/s : skang ni pun duit gaji aku..nak bayar hutang ptptn and for my beloved mom and siblings! hahaha

14 comments:

  1. Terima dua komen daripada saudari di blog saya, & berbesar hati kerana menyenaraikan blog saya di kalangan senarai 'Inspirations'. Rupanya blog yang telah lama ditinggalkan itu masih ada pembaca, sungguh tidak disangka. :-)

    ReplyDelete
  2. sama2 sangat...x sangat saudara pun akan balas mesej saya..huhu...jurusan saya kat uni banyak belajar tentang diplomat atau ptd..jadi saya terjumpa blog saudara yang sangat berjiwa tu....so jadi inspirations la..hehe..please update selalu ye..

    ReplyDelete
  3. Yang tu satu babak dalam kehidupan, tengoklah sama ada masih selari atau tidak dengan babak kehidupan berikutnya. Lagipun apabila lama sangat ditinggalkan gaya penulisan pun berubah. Saya UUM juga dulu, tapi bukan IR. Bidang diplomatik hanya salah satu bidang dalam PTD, ada banyak lagi khususnya bidang domestik seperti sumber manusia, kewangan, tanah dll.

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh macam tu ke..tapi gaya penulisan saudara nampak berbunga baku tapi bukan terlalu puitis..lain..suka baca ilmu2 baru dipos tu..kawan2 saya ramai nak jadi PTD..harap saudara sudi bagi pendedahan.

      Delete
    2. Untuk jadi PTD yang disenangi dan dihormati pelbagai pihak sama ada stake holders dalaman atau luaran, attitude tu mustahak. Itulah yang membezakan di antara seorang PTD dengan PTD yang lain. By the way, bagi mengelakkan salah faham, komen-komen ini dibuat semasa masih lagi dalam tempoh cuti belajar sepenuh masa, bukan semasa sedang bekerja.

      Delete
    3. owh yeke,,kat tempat praktikal saya dulu ada PTD..tapi mcm sombongla..susah nak tegur untuk bertanya...huhu

      Delete
  4. yo...aku suka bini aku jadi housewife..kikiki.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..yela..boleh suruh bini ko wat kimbap utk ko tiap2 hari kn

      Delete
    2. bestnya kimbap..pastu buat sup pedas..pergh..bestnya!!

      Delete
    3. betul2...kimchijigae ke..aku ni da jadi chef sepenuh masa da kt umah ni..mengexplore resepi je keje..haha

      Delete
  5. jangan lupa belanja aku ye... hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah sayang..hang pon noh kalau da dpt keje..hihi

      Delete
  6. rajin nye cik sarah ni belajar menjahit hee.. bole la tempah naty yea hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh2,,xde masalah..aku design lg utk ko..hehe

      Delete