Monday, February 13, 2012

Body Curve ~

Salam,



Ok, semalam aku da bagi info pasal body shape kat korang kan,,,,sekarang aku nak cerita kesinambungannya pasal body curve pula.

Bagi aku, ini adalah aset penting sebagai orang perempuan, so kita kena la menitikberatkan benda ni juga walaupun kita ni bertudung dan menutup aurat...jangan ingat sebab kita x tunjuk kat orang...kita x jaga...

for those perempuan yang bertudung pun jangan la rasa bangga sangat menunjuk body curve dengan pakai ketat2 korang tu...nama pun imej bertudung kan...so agak2 la...(malas aku nak cerita pasal aurat..berlambak kt facebook....(nasihat untuk diri sendiri juga).

Body Curve ni biasanya datang dari body shape hourglass....dan ia...sebenarnya......x kisah pon kalau orang tu gemuk ke, kurus ke, besar ke, tinggi ke, pendek ke atau kecil....as long as you have body curve.....you just saved !

Ye la mungkin la, kita ni susah nak kuruskan badan dan malas nak kuruskan badan (aku pun sama je), lengan besar sangat, paha besar sangat, punggung besar sangat ke or perut buncit ke
but the thing is......

all you need to do is......trim your waist to be more smaller and tone your body !

Macammana body curve tu?

Body curve or curvy body ni ada bila kita ada body figure yang cantik...contoh (48 - 38 - 50)...sounds big right but it still a curvy body....

dan biasanya body curve ni dikaitkan dengan sexy la...

Ada certain orang memang naturally ada body curve (sejak akil baligh,,,badan dia memang develop ke arah tu).....

And ada certain orang pulak work hard untuk dapatkannya....

Dari tadi cakap..aku tunjuk gambar la..nanti x paham plak...


 
Korean menggelarkan curvy sebagai S-Line body....
Ha,,,yang ini Lee Hyori...dia kena vote perempuan paling sexy and hot la kat Korea,,,sebab body  curve   
     dia memang pergh.....(aku ambil contoh orang asia la,,,sebab seantero body frame dengan kita)

Ok...mungkin gambar ni nampak exaggerate sikit kot sebab posing dia kan....
xpe...aku tunjuk yang lain.....

 Perempuan ni nama Shin Se Kyung..dia kena cop ada 'terminator body' (perfect body proportions...- breast size, natural waist, hip-......dan digelar bagel (baby face + glamourous body)

tapi artis ni,,,biasanya work hard for it...maybe ada plastic surgery ke...liposuction ke.....biasa la kan dunia artis....x la natural sangat..hihi...ini semua contoh je la

Body Curve boleh dibentuk

1) Hula Hoop...sounds stupid right...but it does work! Ini antara amalan artis Korea yang didedahkan..tu yang diorang kurus and yet curvy....(aku x reti pun buat...huhu)



2) Body Wave - yang ini aku amalkan..body wave,,,mengalunkan tubuh...aku pun x reti nak cerita camna,,,for those yang tends to dance.....can try this one....buatla sekerap mungkin...tapi kalau yang badan keras kekong tu...agak susah la...kalau boleh memudaratkan..janganlah...takut membahayakan tulang belakang pulak....huhu

video ni untuk belajar buat basic body wave...(orang putih prefer call it body roll)

anyway..body wave ni pun berbeza-beza juga, macam belly dance punya body wave dia fokus pada perut, hindustan pun lain gak...ada banyak style la kiranya.

 3) Belly dance...yang ni aku x reti sangat tapi memang berkesan kalau kena pada cara yang betul ...my dear farhana reti la...x silap aku...dia ada post entry pasal belly dance kat blog dia....



4) Senang cerita...dance la dapat membentuk body curve juga,,,,aku x tau la perihal tips lain..yang aku bagitau ni semua dari pengalaman aku je.....kalau korang perasan..ramai je orang gemuk boleh menari dan aku rasa it is kind of attractive tau...

5) Yoga...tapi untuk orang Islam kata yoga ni haram sebab ada meditasi...tapi xpe...ada Pilates yang lagi best.....(yoga+static ballet)....memang bagus untuk tone your body dan regangan otot.

tengokla perbezaan dan persamaan dua2 ni....



6) Pakai Corset (untuk rampingkan pinggang) atau Girdle (membentuk punggung) dan membentuk body curve...

Paling dipakai masa zaman Inggeris tahun awal 1900....dah macam compulsory fashion dah waktu tu...sebelum ada penerajuan alat exercise bagai..dorang dok pakai ni la untuk jaga badan ....zaman saloma pun sama gak pastu dengan kain kembang payung, jalan kepit2.

Corset sekarang ni pun dah inovatif...ada infrared la bagai...(premium beautiful)..bukan saja for those yang x kerap kencing dan hanya buat aktiviti bersahaja boleh la pakai, tapi corset ni x boleh pakai lama2....biasanya pakai 8 jam la...

(aku kalau pakai corset lepas makan sesak dada....haha....tapi serius kalau pakai selalu...nampak slim sikit then badan pun rasa ringan sikit)


7) Lastly....one of my besty cakap....menggeliat dari bangun tidur...aku jarang buat x tau la ..huhu




p/s :Ok..itu je lah yang setakat aku boleh beri...kalau nak tambah...be my guest...hopefully dapat membantu korang~

4 comments:

  1. hoohla hoop tuh mcm best..kena gi carik la

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku tgk kt giant pon ada weh..haha..RM10 kot harga dia

      Delete
  2. huh, aku ni ada body curve pun sb drumstick..hahaha.. cmne nak kecilkan peha wey?huhu..sadis nie..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko mmg ada body curve tp paha plak terlebih..huhu..aku x pasti la..cuba wat senaman snsd tu..ko jgn hula hoop lak,,makin kecik pinggang ko nnt..haha

      Delete